Prośba o porade

Moderator: krzysglo

mchelectronic
Stukacz Junior
Stukacz Junior

Prośba o porade

Post autor: mchelectronic »

Witam
Mam pytanie do doświadczonych kolegów w sprawie nadstawki.
Mianowicie do odkładu z czerwca , po odbudowaniu 10 ramki dałem półnadstawkę z węzą
na miód. W tej chwili węza jest odbudowana i jest w ramkach 1/3 miodu.
Teraz nie wiem co zrobić ponieważ rodzina jest silna i dużo pszczół zalega na wylotku
w ciągu dnia. Czy dodać im jeszcze jedną półnadstawkę z węzą ? Suszu nie posiadam ponieważ to dopiero pierwszy rok z pszczołami.
Pożytek u mnie jest. Bardzo dużo ostów i zaczyna się nawłoć.

poz
Marcin

ppepe
Nieśmiały
Nieśmiały

Post autor: ppepe »

Również jestem początkujący i w podobnej sytuacji więc pozwolę sobie się podpiąć pod temat i wyrazić swoje zdanie do oceny bardziej doświadczonych.

Uważam, że nie dobrze się stało, że dałeś półnadstawkę ze względu na wielkość ramki. W efekcie głównie masz teraz głównie pokarm na małych ramkach co nie jest najlepsze na zimę.

Jestem w podobnej sytuacji - start w tym roku; ul WP; brak suszu itd.
Tyle tylko, że ja po odbudowaniu węzy z dolnego korpusu i pełnym zaczerwieniu ramek i zabudowaniu ich pokarmem dodałem pełno wymiarowy górny korpus stopniowo podając ramki z węzą a wolne miejsce ograniczając ociepleniem ze słomy i dając kratę między korpusy.
Pszczoły odbudowały już cały górny korpus. Między czasie przesuwałem ramki stare - te otrzymane z odkładem, aż do ich całkowitego usunięcia z gniazda, jednak planując je wykorzystać do zimowania.
Pszczoły odbudowały poszczególne ramki i je zalały pokarmem przez lipiec. Ostatnie dwie podane zdążyły jedynie odbudować.
Teraz (w ostatnich dniach lipca) te świeżo odbudowane wycofałem zastępując je "starszymi" ramkami z odkładu ale jeszcze na tyle świeżymi, że pod światło przebija z trudem ale jednak zarys dłoni.