Miesięcznik PSZCZELARSTWO

Najstarszy w Polsce magazyn branżowy - wydawany nieprzerwanie od 1950 roku!

„Pszczelarstwo” ujęte jest w wykazie czasopism Ministra Edukacji i Nauki  - liczba przyznanych pkt. – 20

Miesięcznik Pszczelarstwo - Marzec 2024

Marzec 2024

Szanowni Czytelnicy,
zbliża się wiosna, i pewnie jak co roku jej nadejście wzbudza niepokój o zdrowie naszych podopiecznych. Czy dadzą radę przezwyciężyć wszystkie niesprzyjające i coraz bardziej nieprzewidywalneokoliczności, w jakich przychodzi im na nowo budować swoje kolonie? Z całą pewnością do barier środowiskowych, które pszczoły muszą pokonać, zalicza się patogeny.

Jedną z chorób stanowiących dla pszczół największe zagrożenie właśnie o tej porze roku jest zgnilec europejski. Jego czynnik sprawczy – bakteria Melissococcus plutonius – został opisany prawie 100 lat temu, a mimo to wiele podstawowych aspektów patogenezy choroby, determinujących rozwój jej klinicznych objawów, jest nadal nieznanych. Nowe możliwości identyfikacji bodźców warunkujących zjadliwość bakterii oraz reakcję żywiciela otwierają przed badaczami nowoczesne narzędzia molekularne. Zgnilec europejski jest poważnym problemem epizootycznym w wielu regionach świata. Występuje również w pasiekach krajowych, chociaż skala zjawiska jest trudna do określenia. Warto zatem skorzystać z okazji poznania aktualnego stanu wiedzy o tej wciąż jeszcze zagadkowej chorobie.

Gruzja – nazywana często baśniową perłą Kaukazu – była celem jesiennej wyprawy członków Stowarzyszenia Pszczelarzy Zawodowych. Być może ta barwna i wciągająca relacja uczestników wycieczki stanie się dla innych Czytelników inspiracją do wyruszenia miodowym szlakiem i eksploracji kraju uznawanego za kolebkę pszczelarstwa.

Życzę ciekawej lektury.
Krystyna Pohorecka