Statut PTN
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Pszczelnicze Towarzystwo Naukowe, zwane w dalszej części statutu Towarzystwem.
§ 2
Terenem działania Towarzystwa jest Rzeczypospolita Polska, a siedzibą jego władz miasto Puławy.
§ 3
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków, a udział we władzach jest honorowy.
§ 5
Towarzystwo może używać pieczęci okrągłej z napisem w otoku: "Pszczelnicze Towarzystwo Naukowe" oraz pieczęci podłużnej z nazwą i adresem Towarzystwa. Godłem Towarzystwa jest Pszczoła.
Rozdział II
Cel i środki działania
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
- rozwijanie i upowszechnianie nauk w zakresie pszczelnictwa w Polsce
- inspirowanie prac naukowo-badawczych w zakresie tych nauk
- inspirowanie i popieranie realizacji programów kształcenia i specjalizacji w zawodzie
- prezentowanie polskich nauk w zakresie pszczelnictwa w kraju i zagranicą.
§ 7
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie naukowych kongresów, zjazdów, sympozjów, konferencji i wystaw
- ogłaszanie konkursów i przyznawanie nagród za działalność w Towarzystwie i prace naukowe
- organizowanie działalności popularyzatorskiej w zakresie pszczelnictwa
- realizowanie współpracy z władzami i organizacjami społecznymi oraz placówkami i stowarzyszeniami naukowo-badawczymi dla osiągnięcia swych zadań statutowych,
- współpracę z Polskim Związkiem Pszczelarskim, innymi krajowymi organizacjami oraz międzynarodowymi, reprezentowanie polskich nauk w zakresie pszczelnictwa na kongresach, zjazdach i sympozjach międzynarodowych oraz inspirowanie wymiany doświadczeń w skali międzynarodowej,
- opiniowanie prac i przedsięwzięć z zakresu nauki i kształcenia pszczelniczego
- prowadzenie działalności wydawniczej na podstawie obowiązujących przepisów.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych
- honorowych
- wspierających
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba zajmująca się naukami w zakresie pszczelnictwa, badania produktów pszczelich w żywieniu i lecznictwie oraz posiadająca stopień akademicki.
- O przyjęcie w poczet członków może ubiegać się również osoba legitymująca się osiągnięciami w zakresie racjonalizacji produkcji pasiecznej lub hodowli pszczół. Przyjęcie na członka zwyczajnego następuje na podstawie uchwały Prezydium Zarządu Głównego w oparciu o pisemną deklarację popartą przez dwóch członków Towarzystwa. W przypadku decyzji negatywnej, zainteresowany może zwrócić się w ciągu miesiąca do Zarządu Głównego z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy. Ostateczna decyzja wydawana jest nie później niż 6 miesięcy od wniesienia sprawy. Lista nowo przyjętych osób podana zostaje do wiadomości na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Skreślenie z listy członków następuje na podstawie uchwały Zarządu Głównego, podjętej po zaistnieniu jednej z przyczyn wymienionych w § 12.
- Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla nauk w zakresie pszczelnictwa lub Pszczelniczego Towarzystwa Naukowego. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Głównego w oparciu o obowiązujący regulamin.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna, która dla poparcia działalności Towarzystwa zadeklaruje stałą składkę i zostanie przyjęta przez Prezydium Zarządu Głównego.
§ 10
- Członkowie zwyczajni i honorowi mają prawo:
1. biernego i czynnego wyboru do władz Towarzystwa
2. uczestniczenia w zebraniach i imprezach Towarzystwa
3. korzystania z urządzeń i publikacji Towarzystwa na zasadach określonych przez Zarząd Główny
4. zgłaszanie wniosków dotyczących Towarzystwa. - Członkom wspierającym przysługują uprawnienia wymienione w ust.I pkt 2, 3, 4.
§ 11
Członkowie obowiązani są:
- aktywnie uczestniczyć w życiu Towarzystwa i popierać jego cele
- przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa
- regularnie opłacać składki członkowskie w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków.
- Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku opłacania składek.
§ 12
Członkostwo w Towarzystwie ustaje w razie:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie
- skreślenia przez Zarząd Główny z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres co najmniej 2 lat
- wykluczenia prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego lub skazania prawomocnym wyrokiem Sądu Powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych
- śmierci członka.
Rozdział IV
Naczelne Władze Towarzystwa
§ 13
- Naczelnymi Władzami Towarzystwa są:
1. Walne Zebranie Członków
2. Zarząd Główny
3. Główna Komisja Rewizyjna
4. Sąd Koleżeński. - Kadencja wszystkich Władz Towarzystwa trwa 3 lata
- Jeżeli w czasie kadencji któryś z członków władz ustąpi, władzom Towarzystwa przysługuje prawo kooptacji jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/2 liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 14
- Najwyższą Władzą Towarzystwa jest Walne Zebrani Członków, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd Główny powinien powiadomić członków drogą elektroniczną, co najmniej na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem.
- Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Główny co najmniej raz na 3 lata
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane na podstawie Uchwały Zarządu Głównego, na wniosek 2/3 liczby członków albo na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Główny w terminie sześciu tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 15
- Walne Zebranie jest prawomocne, jeżeli uczestniczy w nim w pierwszym terminie co najmniej 2/3 członków, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- W Walnym Zebraniu Członków mają prawo udziału z głosem doradczym goście zaproszeni przez Zarząd Główny.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem rozwiązania Towarzystwa, w przypadku którego obowiązuje głosowanie tajne.
§ 16
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- ustalanie głównych kierunków i programów działania Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu
- wybór w jawnym głosowaniu Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego i przewodniczących Sekcji
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności statutowej i finansowej Towarzystwa
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej
- ustalanie wysokości składek członkowskich
- zatwierdzanie regulaminów władz Towarzystwa
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa
- rozpatrywanie innych spraw Towarzystwa wniesionych przez Zarząd Główny lub członków Towarzystwa
- nadawanie i pozbawianie godności członków honorowych
- podejmowanie innych uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zebrania Członków.
§ 17
Zarząd Główny składa się z prezesa, 2 wiceprezesów, sekretarza naukowego, sekretarza organizacyjnego, skarbnika oraz 2 do 6-ciu członków.
§ 18
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- kierowanie działalnością Towarzystwa, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez Walne Zebranie Członków
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków
- ustalanie planów działalności Towarzystwa
- zwoływanie Walnych Zebrań Członków
- zatwierdzanie preliminarzy i budżetu Towarzystwa oraz sprawozdań z ich realizacji
- podejmowanie decyzji w sprawie nabywania i zbywania majątku Towarzystwa
- podejmowanie innych decyzji związanych z działalnością Towarzystwa, a nie zastrzeżonych dla innych jego władz
- występowanie z wnioskami o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego.
§ 19
- Zarząd Główny wybiera spośród siebie Prezydium w składzie: prezes, dwóch wiceprezesów, sekretarz naukowy, sekretarz organizacyjny oraz skarbnik.
- Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością Towarzystwa w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego, zgodnie z regulaminem działania Prezydium, uchwalonym przez Zarząd Główny.
- Uchwały Zarządu Głównego i Prezydium Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w sprawach osobowych w głosowaniu tajnym przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu lub Prezydium.
§ 20
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku, a posiedzenia Prezydium w miarę potrzeby.
§ 21
Główna Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i czterech członków.
§ 22
Do kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola co najmniej raz do roku całokształtu działalności Towarzystwa
- kontrola opłacania składek członkowskich
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu
- przedstawianie Zarządowi Głównemu i jego Prezydium wniosków w sprawie działalności Towarzystwa
- stawianie wniosków o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania
- uchwały Głównej Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej 2/3 liczby członków
- szczegółowy zakres działalności Głównej Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.
§ 23.
Sąd Koleżeński składa się z 5 członków i wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
§ 24.
- Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków Towarzystwa dotyczące nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa, naruszania zasad współżycia społecznego oraz sporów powstałych na tle działalności w Towarzystwie.
- Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
1. upomnienia
2. zawieszenia w prawach członka Towarzystwa na okres od 3 miesięcy do 2 lat
3. wykluczenie z Towarzystwa. - Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji, przysługuje odwołanie w terminie 30 dni od dnia otrzymania orzeczenia
- Odwołanie od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji rozpatruje Sąd Koleżeński w zmienionym składzie.
- Orzeczenia wydane przez Sąd Koleżeński w drugiej instancji są ostateczne.
- Organizację i tryb pracy Sądu Koleżeńskiego określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział V
Majątek Towarzystwa
§ 25.
- Majątek Towarzystwa stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
- Na fundusze Towarzystwa składają się:
• składki członkowskie,
• wpływy z działalności statutowej,
• dotacje,
• zapisy i darowizny.
§ 26.
- Oświadczenia w sprawach majątkowych Towarzystwa składają dwie osoby: prezes lub wiceprezes i skarbnik.
- IDo ważności pism i dokumentów wymagany jest podpis jednego z członków Prezydium Zarządu Głównego.
§ 27.
Wszelkie postanowienia władz Towarzystwa zmierzające do uszczuplenia majątku Towarzystwa wymagają zgody władzy rejestracyjnej.
§ 28
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym większością. 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa może zapaść większością 2/3 głosów przy udziale przynajmniej 2/3 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania w głosowaniu tajnym.
- W przypadku rozwiązania się Towarzystwa likwidacja następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami, a majątek Towarzystwa pozostały po uregulowaniu zobowiązań zostanie przekazany uchwałą ostatniego Walnego Zebrania Członków organizacji o podobnym charakterze działalności.
- Uchwała Walnego Zebrania Członków o przekazaniu majątku Towarzystwa podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.