Włodzimierz Kistela

Jak zapobiegam powstawaniu nastroju rojowego

Często słyszymy: zrobiłem odkład lub wstawiłem ramkę pracy, a pszczoły i tak się wyroiły. Musimy zdawać sobie sprawę, że nastrój rojowy spowodowany jest nie tyle rasą czy złą wentylacją, co systematycznym powstawaniem stanu bezrobocia młodych karmicielek. W silnej rodzinie przyrost liczby pszczół bezrobotnych jest większy i dlatego wcześnie się one roją.

Przy każdym powiększaniu gniazda, zmniejszamy bezrobocie. Dodanie odbudowanego plastra, a nie węzy, przyspiesza pojawienie się jajeczek, co jest ważne. Zmieniłem sposób i termin zakładania nadstawek, aby po ich umieszczeniu, nie przerywać systematycznego dodawania plastrów, chociaż w tym czasie powstaje dużo miejsc po wygryzających się pszczołach. Około tydzień przed zakwitnięciem rzepaku, a nawet wcześniej, w zależności od siły rodziny pszczelej, rozdzielam gniazdo. Pięć plastrów z czerwiem krytym wstawiam do nadstawki nad kratę, a resztę plastrów z czerwiem otwartym i jeden do czerwienia, kieruję do gniazda. W gnieździe i nadstawce pozostawiam maty odchylone na budowę mini „serków", aby było wiadomo, jak szybko po zagospodarowaniu się pszczół w nowym układzie, będzie można systematycznie dodawać do gniazda plastry do zaczerwienia, a do nadstawki na nektar. Chwilowe ciasne zasiedlanie nadstawki i gniazda nie powoduje zakładania mateczników w nadstawce, nawet mimo raptownego załamania się pogody. Przy mniejszym obsiadaniu nadstawki, zdarzało się tak, jeśli był tam czerw, a pszczoły poczuły się odizolowane kratą od gniazda.

Następny etap, kiedy gniazdo ponownie jest pełne, polega na ujmowaniu krytego czerwiu i tworzeniu małych odkładów, w miarę systematycznie. Ważne jest odbudowywanie węzy po jednej ramce w nadstawce i to tak często, aby nie dopuścić do zalewania nektarem. Plastry odbudowywane na węzie zaraz wykorzystuję do zamiany w gnieździe zamiast starych plastrów, a pozostałe odkładam na następny rok. Z utworzonych odkładów, które ustawiam w jednym miejscu, tworzę zsypańce do wykorzystania na pożytek lipowy.

Kiedy załamuje się pogoda, to i młode pszczoły odbierające nektar też nie mają zajęcia. Na dodatek lotne pszczoły siedząc w ulu, przeszkadzają w wentylacji. I powstaje nastrój rojowy. Po założeniu mateczników, robię odkład z matką, a do gniazda dodaję matecznik hodowlany na wygryzieniu.

Do rodziny po wygryzieniu się młodej matki, aż do jej czerwienia, dodaję plastry z jajeczkami i czerwiem otwartym od poprzednich odkładów, aby rodzina nadal była silna, a młode karmicielki w tym czasie miały zatrudnienie, przez co nie trutowieją.

Z okazji osiemdziesiątych urodzin
Szanownemu Panu – autorowi artykułu
najserdeczniejsze życzenia
wszelkiego dobra, zdrowia, pogody ducha
i wielkiej radości z obcowania z pszczołami

życzy redakcja „Pszczelarstwa"
(luty 2014 rok)

Copyright © 2021, Pszczelnicze Towarzystwo Naukowe. All Rights Reserved.